Vad innebär begreppet visuell tonalitet?
– De flesta är överens om att bilder är kraftfulla och väcker känslor. Men långt ifrån alla har reflekterat över vad det är i bilderna som sätter tonläget. En bild kan vara högljudd, lågmäld, kall, varm, övertydlig, långsam och snabb – precis som när du kommunicerar verbalt. Om du vill starta en luftig och harmonisk yogastudio kanske du inte ska använda signalfärger som rött och gult eller använda detaljrika, korniga svartvita bilder med kraftig vinjettering. Det sistnämnda kan dock fungera om du vill starta ett mysigt New York-inspirerat kvarterskafé.
– Visuell tonalitet handlar om ditt tonfall, hur du säger saker i bild. Alla verksamheter kan presenteras på en mängd olika sätt – din speciella filosofi, din personlighet, ska gå fram i bilderna och alla deras beståndsdelar.
Vad har man att vinna på att tänka igenom den visuella tonaliteteten?
– Våra hjärnor är förtjusta i bilder, vi har lättare att minnas dem än text och de påverkar oss ofta mer direkt. Visuell kommunikation är alltså mycket kraftfull, och om den inte talar samma språk som du gör i övrigt blir dina mottagare förvirrade och förtroendet minskar. Omvänt kan man också säga att om du är noga med ditt visuella tonfall och utnyttjar kraften i en sammanhållen kommunikation – ja, då vinner du.
Varför ska man ha en bildspråksmanual tycker du?
– Utan dokumentation och riktlinjer är det väldigt svårt, eller omöjligt, att hålla en konsekvent visuell kommunikation. Olika intressenter kommer att gå på sin linje med tycke och smak. Det är inte en optimal situation.
|